بیست و دوم مرداد روز تشکل ها و مشارکت اجتماعی

نبی اله عشقی ثانی
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ملی نشان نیکوکاری

 

شــورای عالی انقلاب فرهنگی روز بیســت و دوم مرداد ماه را به نام روز تشــکل ها و مشــارکت اجتماعــی نامگــذاری کــرده اســت تــا بدین مناســبت از خدمــات موسســه های خیریــه، تشــکل های مردمــی و مشــارکت اجتماعی مــردم در امر خیــر و نیکــوکاری تشــکر و قدردانی شود و عموم مردم به خصوص افراد توانمند برای کمک و مساعدت به افراد کم برخوردار و نیازمند جامعه و توانمندســازی آنان تشــویق شــوند مشــارکت حداکثری داشــته باشــند. واقعیــت آن اســت که در شرایط فعلی کشور با توجه به تحریم ها و فشارهایی که از سوی برخی قدرت هــای جهانی به کشــور تحمیل شــده اســت و افزایــش فزاینده قیمت ها از جمعیت حدود هشتاد و پنج میلیونی کشور افراد بسیاری بــرای اداره امــور زندگیشــان در شــرایط نامناســبی بــه ســر میبرند و نیازمند یاری، مساعدت و کمک دیگران هستند از آنجا که کمک های فردی و موردی اهل خیر و نیکوکاری به اقشار آسیب پذیر جامعه اگر چه به شــکل بســیار خوبی هم انجام میشــود به تنهایی پاســخگو و برطرف کننده همه چالشها و مشکلات مردم نیست به همین دلیل از چندین سال گذشته تشکل های مردم نهاد متعددی توسط اهل خیر و نیکــوکاری، دلســوزان و دیگر افراد علاقه منــد در نقاط مختلف کشور ایجاد شده است. باستناد اظهارات دستگاه های مسئول اکنون حدود هفتاد هزار موسســه مردم نهاد که اختصارا به آنها سمن گفته میشود ایجاد شــده است. در کشــور ما چهار دســتگاه وزارت کشور، ســازمان بهزیســتی، نیروی انتظامــی، وزارت ورزش و جوانان هر یک به اســتناد قانون، مصوبه هیــات دولت وغیر آن متولی صــدور پروانه تاسیس موسســه های مردم نهاد و خیریه هســتند البته عملا تعداد زیادی از این تشکل ها چندان فعال نیستند همچنین مراکز نیکوکاری توســط کمیته امداد راه اندازی شده است و افراد دلســوز و گروه های بسیاری نیز بدون داشتن پروانه فعالیت قانونی در محافل خانوادگی، مساجد و غیره در امور خیر و نیکوکاری و دیگر دوستی مشارکت دارند ولی آماری از تعــداد و چگونگی فعالیــت آنها در اختیار نیســت. البته دســتگاه های مســئول و دیگر نهادهای اجتماعی با توجه به تعیین روز ملی تشــکل های مردم نهــاد برای بزرگداشــت و توســعه خدمات عام المنفعه و تقدیر از این نوع خدمات باید برنامه های گسترده ای در ســطح کشــور به اجرا گذارند تــا ضمن حمایــت از همه اهــل خیر و دیگر دوســتی، امر نیکــوکاری و فعالیت های خیریه ها ازشــکل فردی تبدیل به یک مشارکت اجتماعی قانونمند و سازماندهی شده شود و شفاف سازی خدمات آنها به شیوه ای انجام شود که همگان تشویق به نیکوکاری و مشارکت در تشکل های اجتماعی شوند به صورتی که هر ایرانی تبدیل به یک خیر و نیکوکار شود توجه داشته باشیم که اگر هر ایرانی هر روز فقط هزار تومــان به کار خیر اختصاص دهد یعنی ما هر روز هشــتاد و پنج میلیارد تومان پول برای کمک به نیازمندان در اختیار داریم زیرا با احترام به همه خیرین مرفه و بزرگوار کشور که نقش فوق العاده ای در رفع محرومیت ها دارند امر نیکوکاری قبل از جیب پر پول، نیازمند دل در گرو انسان دوستی داشتن است. نکته قابل ذکر آنکه اگر چه به موجب قانون مالیات های مستقیم معادل کمک افراد خیر به تشکل های نیکوکاری باید از در آمد مشمول مالیات آنها کسر شود همه ساله برخی ادارات مالیاتی کشور برای این نوع درآمدهای موسســه های خیریه مالیات منظور میکنند که موجب چالش های جدی بین خیریه ها و ادارات مالیاتی شــده اســت و با وجود گذشــت ســالها از ایــن موضــوع هنوز یــک قانون روشــن وبــدون ابهــام برای معافیت های مالیاتی موسســه های خیریه و تشــکل های مردم نهاد وضع نگردیده است لذا ازاین فرصت استفاده کرده از مجلس شورای اسلامی و دستگاه های متولی فعالیت تشکلهای مردم نهاد خواهش میکنم این چالش مهم را با مشــارکت خود تشــکل های مردم نهاد و دیگر دستگاه های متولی بررسی و یک قانون جامع و روشن برای آن تدوین و تصویب گردد که از ضروری ترین نیازهای امروز برای توســعه امر خیر در کشور است.